סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש
ארז כהן, משפטן ושמאי - ז.כ. מחקר וסקרים בע"מ
(אולפן כלכליסט)

המחלוקת סביב ביטול היטל ההשבחה: יעילות מול הכנסות הרשויות

ארז כהן, משפטן ושמאי - ז.כ. מחקר וסקרים בע"מ, מסביר את המורכבות של הרפורמה המוצעת לביטול היטל ההשבחה ומציע פתרונות לייעול המערכת הקיימת

הרפורמה לביטול היטל ההשבחה ממשיכה לעורר מחלוקת בין הממשלה לרשויות המקומיות. "כדי להבין את הרציונל מאחורי הרפורמה, עלינו להבין תחילה מהו היטל ההשבחה," מסביר כהן.
היטל ההשבחה הוא מס המשולם לרשות המקומית בגובה 50% מעליית ערך הנכס בעקבות אישור תוכנית בנייה חדשה. כהן מדגיש כי זהו מס צודק שהולך לקופה הציבורית ולפיתוח. הבעיה היא הבירוקרטיה הכבדה הכרוכה בגבייתו.
השלכות הביטול על הרשויות המקומיות עלולות להיות משמעותיות. אם זה אובדן הכנסות, מאחר והרשויות גובות כ-8 מיליארד שקל בשנה מהמס הזה. או פגיעה בפיתוח, כאשר ההכנסות משמשות לפיתוח תשתיות ושירותים מקומיים.
כהן מציע מספר דרכים לייעל את המנגנון מבלי לבטלו לחלוטין. דרך של התאמה למועד היתר הבנייה, מה שיוצר ודאות מלאה בגביית המס. פרסום לוח שומה, כשניתן לפרסם תעריף ידוע בעת אישור התוכנית. וקיצור הליכי השגה וערר, שלדבריו צריך להקציב את כל ההכרעות לזמנים של חודשים בלבד.
לגבי ההשפעה העתידית על ענף הנדל"ן, כהן מזהיר שאם יבטלו את המס ללא תקציב חלופי לרשויות, הענף עלול להיכנס למשבר בשל בעיות בפיתוח. עם זאת, הוא מאמין שיישום הצעותיו לייעול יביאו לבוסט בענף הנדל"ן.
רוצים להבין יותר על השלכות הרפורמה המוצעת? צפו בראיון המלא >>