סגור
GREAT PLACE TO WORK הפנייץ ערוץ דסקטופ

עבודה היברידית על הפרק: מה עובדים באמת רוצים?

מאז הקורונה יותר חברות מנסות להחזיר את העובדים למשרד, בינתיים בהצלחה חלקית, התפוסה במשרדים בארה"ב עומדת על 50% והעובדים מבצעים את עבודתם מהבית כ-30% מהזמן, בישראל העובדים מדווחים על תחושות קשות לגבי איזון בין בית לעבודה, ומדורגים במקום נמוך באירופה בהיבט זה האם הפתרון נעוץ בעבודה מהבית? לא בהכרח, כפי שמסביר יונתן פייטרה, בעלי Great Place To Work ישראל, עבודה מרחוק אינה פתרון קסם, ומה שנחוץ לעובדים באמת זה גמישות והקשבה כך מקומות עבודה מעולים יוצרים לעובדים יותר איזון.

מיליוני עובדים ברחבי העולם מצביעים ברגליים נגד המרוץ חזרה למשרד. לפחות בינתיים, נראה כי בכל הנוגע למהפכת העבודה מרחוק, שנולדה כתוצאה מהקורונה, הסוסים כבר ברחו מהאורווה.
בשנתיים האחרונות חברות רבות מנסות להחזיר את העובדים שלהן למשרד, והוויכוח סביב החזרה אליו מעולם לא היה ער יותר. נכון להיום, התפוסה במשרדים בארה"ב עומדת על כ-50%, והעובדים במדינה מבצעים את עבודתם כ-30% מהזמן מהבית.
אין ספק שלאפשרות לעבוד מרחוק יש יתרונות רבים עבור כולם. עבור מעסיקים היא מאפשרת להוסיף מועמדים חדשים (ומרוחקים) למאגר הטאלנטים הפוטנציאליים שניתן לגייס, ועבור העובדים היא מאפשרת לחסוך שעות ארוכות על הכביש.
באופן לא מפתיע, על פי נתוני Great Place To Work, קיים פער של 19% בדיווח של עובדים המועסקים מרחוק על תחושת איזון בין העבודה לחיים האישיים שלהם, לעומת מי שעובדים במשרד. עם זאת, עבודה מרחוק איננה פתרון קסם, ולא בטוח שהיא המפתח לאיזון נכון יותר בין הבית לעבודה.
4 צפייה בגלריה
תוצאות סקר עובדים המבוסס על מדד האמון של Great Place To Work
תוצאות סקר עובדים המבוסס על מדד האמון של Great Place To Work
תוצאות סקר עובדים המבוסס על מדד האמון של Great Place To Work
(באדיבות: Great Place To Work)
מחקר חדש שנערך לאחרונה על ידי חברת Great Place To Work מציב את ישראל במקום נמוך באירופה בכל הנוגע לאיזון בין החיים האישיים לעבודה. המחקר, שנערך על ידי Great Place To Work בחודש מאי האחרון, כלל כ-30 אלף עובדים ב-21 מדינות, ומדגם מייצג של 1,500 עובדים בישראל. בין היתר, הוא בחן עד כמה מקומות העבודה מעודדים איזון בין חיים אישיים לעבודה.
התוצאות מעלות תמונה עגומה: בעוד שבאירופה 53% מהעובדים חשו שמקום עבודתם מעודד איזון כזה, בישראל רק 46% מהעובדים הסכימו עם הטענה. בשאלה זו, ישראל מוקמה במקום החמישי מהסוף, כאשר רק איטליה, פולין, יוון, ולוקסמבורג מדורגות מתחתיה.
המחקר בחן גם את היכולת של עובדים לקחת זמן חופשי מהעבודה כשהם זקוקים לכך. גם כאן התמונה לא מחמיאה לישראל: בעוד שבאירופה 63% מהעובדים השיבו שהם רשאים לקחת זמן חופשי כשהם זקוקים לכך, בישראל רק 57% מהעובדים חשו כך. מתוך 21 המדינות שנבדקו, ישראל דורגה בשאלה זו במקום השישי מהסוף.
4 צפייה בגלריה
יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל
יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל
יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל
(צילום: טל שחר)
"עבודה מהבית או מהמשרד? זה לא כל כך משנה"
"הנתונים מצביעים על כך שהתחושה של העובדים בישראל לגבי היכולת שלהם לקחת זמן חופשי ולאזן בין העבודה והבית היא פחות טובה", מאשר פייטרה. אבל האם הפתרון לכך הוא מעבר לעבודה מהבית? לא בהכרח.
כפי שמסביר יונתן פייטרה, בעלי Great Place To Work ישראל, הפתרון לתחושות אלה לא נעוץ בהכרח במעבר למודל עבודה כזה או אחר, אלא בהקשבה לעובדים ולצורך שלהם ביותר גמישות במהלך יום העבודה.
לדבריו, "מהמחקר עולה שזה הרבה פחות חשוב אם אתה עובד מהבית, עובד מהמשרד או עובד היברידי. הרבה יותר חשוב אצל מי אתה עובד, ולא איפה אתה עובד פיזית".
הוא מציין כי לפי מחקר של גאלופ מסוף 2023, 9 מתוך 10 עובדים היו רוצים לעבוד מרחוק. אבל כאשר בוחנים לעומק את הסיבות לכך, ההסבר אינו נעוץ ביכולת של עובדים להתרכז יותר בבית ואפילו לא בחיסכון בזמן נסיעות, אלא הרצון הזה נובע בעיקר מסיבות פרקטיות.
"עובדים רוצים להיות מסוגלים לקחת את הילד לגן או לעשות סידורים במהלך יום העבודה. אבל כדי לממש את זה, הם ממש לא חייבים להיות בבית", אומר פייטרה.
הפתרון טמון ביצירת תרבות עבודה שמבוססת על אמון גבוה בין ההנהלה והעובדים ושמאפשרת לעובדים להתנהל במידה מסוימת של עצמאות וגמישות.
"לא לתת לעובדים תחושה שמנחיתים עליהם דברים"
לפי פייטרה, המפתח לכך שעובדים יחושו יותר מאוזנים נעוץ ביצירת אמון ובכך שהם לא ירגישו שמנחיתים עליהם דבריהם מלמעלה. "כשאנחנו מכתיבים לעובדים להגיע למשרד, אנחנו פוגעים באמון. כשאנחנו מאפשרים להם להשתתף בקבלת ההחלטות, אנחנו בונים אמון", הוא מדגיש.
דוגמה למקום עבודה שקשוב לעובדיו הוא רשת המלונות מריוט. למרות ש-80% מכוח האדם במלון חייב לעבוד בו פיזית, החברה יצרה תוכנית בשם Integrated Jobs. "התוכנית מאפשרת לעובדים בתפקידים פיזיים, כמו קבלה או ניקיון, לשלב כחלק מהמשרה שלהם עבודות שאינן פיזיות, כמו שיווק או שירות לקוחות בטלפון", אומר פייטרה. "זה מאפשר גמישות גם במקומות שלכאורה אין בהם אפשרות לעבודה מרחוק".
4 צפייה בגלריה
מתמחי רשת מריוט ועובדים עם מנכ"ל רשת מריוט, מר אנטוני "טוני" קפואנו
מתמחי רשת מריוט ועובדים עם מנכ"ל רשת מריוט, מר אנטוני "טוני" קפואנו
מתמחי רשת מריוט ועובדים עם מנכ"ל רשת מריוט, מר אנטוני "טוני" קפואנו
(באדיבות: Great Place To Work)
פירמת ראיית החשבון דלויט מספקת דוגמה נוספת לגמישות. "הם אפשרו לעובדים לקבוע את זמני ההתחלה והסיום של יום העבודה שלהם במשרד", מספר פייטרה. "זה מאפשר לעובדים לאזן טוב יותר בין העבודה לחיים האישיים, מבלי לעבוד מהבית".
חברת אדובי הנהיגה מדיניות של "זמן חופשי ללא רגשות אשם", ואף סגרה את משרדיה בארה"ב בימי שישי (המקבילים לימי חמישי בישראל) למשך כמה חודשים. "זה איפשר לעובדים לקחת זמן חופשי מבלי להרגיש שהם פוגעים בעבודה, או בעמיתיהם לפרויקטים. כאשר כולם לוקחים חופש זה מוריד את הלחץ", אומר פייטרה.
לדבריו, "פאזל העבודה המרוחק וההיברידי מלא בניואנסים. דרך עבודה אחת אינה עדיפה על אחרת - יש לה יתרונות וסיכונים, והם משתנים לפי ענף. מה שעובד עבור חברה אחת בתעשיית השירותים הפיננסיים אינו תואם את הצרכים התפעוליים של חברת ייצור. הנתונים מראים שכל תעשייה חייבת להישמר מפני סיכונים ולנצל הזדמנויות שמציעים מודלים שונים של עבודה היברידית ומרוחקת".
הצעד הראשון? התחייבו להקשיב לצרכי העובדים בכל שלב בתהליך קבלת ההחלטות.
אפשרות בחירה מייצרת מוטיבציה לעבוד יותר
פייטרה מספר כי מחקר שנערך על ידי Great Place To Work בקרב אלפי עובדים בארה"ב בשנת 2023 מצביע על קשר בין מתן אפשרות בחירה לעובדים לנכונותם לעבוד יותר ולהישאר בארגון לאורך זמן.
לדבריו, 7 מתוך 10 עובדים בארה"ב מדווחים על כך שהמעסיק שלהם מכתיב להם איפה לעבוד.
המחקר השווה בין עובדים שמקום העבודה הכתיב להם לעבוד מהמשרד לבין עובדים שקיבלו החלטה על כך באופן אוטונומי. "התוצאות היו מפתיעות", אומר פייטרה. "בחברות שבהן הוכתב לעובדים לעבוד מהמשרד, רק 53% אמרו שהם מוכנים לתת מעבר למצופה. לעומת זאת, בחברות שאפשרו לעובדים או לצוותים להחליט בעצמם האם לעבוד מהמשרד, 67% הביעו נכונות כזאת".
עוד חשף המחקר כי מתן אפשרות בחירה משפיעה באופן דרמטי על נאמנות העובדים: "תחלופת העובדים במקומות עבודה שמאפשרים לעובדים לבחור אם לעבוד מהבית או מהמשרד קטנה פי 3 לעומת מקומות עבודה שלא מאפשרים זאת", מדגיש פייטרה. ממצאים אלה מדגישים את חשיבות האוטונומיה והבחירה בסביבת העבודה המודרנית ליציבות הארגונית.
פייטרה מדגיש את חשיבות התקשורת הפתוחה עם העובדים בנושא. "צריך להפגין פתיחות עם העובדים, לקיים איתם שיחות ולהציג את היתרונות שהחברה רואה בעבודה בכל מודל, גם בעבודה מהמשרד וגם בעבודה מהבית", הוא מסביר.
"במקום להכתיב לעובדים להגיע למשרד, החברה יכולה לתקשר להם שהיא רואה ערך בכך שהם מגיעים, בין היתר משום שזה מייצר מפגשים בלתי פורמליים ופותח פתח ליצירתיות".
לדבריו, דרך נוספת לעודד עובדים להגיע למשרד ללא כפייה היא ליזום אירועים. "אפשר למשל לקבוע בכל יום חמישי ארוחת בוקר נחמדה או שבכל יום שלישי יש ערב פיצה", אומר פייטרה. "יש המון דברים שאפשר לעשות, אבל לא בצורה מוכתבת. בסוף זה דומה להתנהלות עם ילדים, וכשמסבירים להם את הרציונל של משהו ולא כופים אותו עליהם – יותר קל לקבל תוצאה רצויה".
4 צפייה בגלריה
עובדי חברת CertifID הנמנית עם רשימת החברות הטובות ביותר לעבוד בהן
עובדי חברת CertifID הנמנית עם רשימת החברות הטובות ביותר לעבוד בהן
עובדי חברת CertifID הנמנית עם רשימת החברות הטובות ביותר לעבוד בהן
(באדיבות: Great Place To Work)
בניגוד למגמה שהתעצמה בשנה האחרונה של ארגונים שמחייבים עובדים להגיע למשרד, פייטרה אומר שזה לא בהכרח הפתרון. "צריך לשמור על גמישות", הוא מסכם. "אין דבר שנכון לכולם. יש ארגונים וצוותים שונים עם צרכים שונים. העיקר הוא להקשיב לעובדים ולאפשר להם להיות חלק מקבלת ההחלטות".
הדרך ליצירת מקום עבודה מאוזן ומספק, מסתבר, אינה תלויה רק במיקום הפיזי של העבודה. היא תלויה בעיקר ביכולת של המעסיקים להקשיב, להתגמש ולתת אמון בעובדים שלהם. כפי שאמר סמנכ"ל משאבי האנוש של מריוט טיי ברלנד: "הפילוסופיה שלנו היא שאנחנו צריכים להיות גמישים לגבי המקום או הזמן ולספק בחירה. אם אנחנו לא יכולים להיות גמישים עם המקום שבו אתה עובד, אנחנו בהחלט צריכים להיות גמישים עם הזמן שבו אתה עובד".
תחושת ההוגנות מאותגרת על רקע עליית העבודה ההיברידית והמרוחקת
אלמנט שמשפיע על מחוברות של העובדים למקום העבודה נוגע לתחושת ההוגנות שהם חווים. "אנחנו יודעים שמקומות עבודה שבהם תחושת ההוגנות גבוהה יותר, ושיש בהם התייחסות יותר שוויונית לעובדים, מצליחים יותר מבחינה עסקית", אומר פייטרה.
עם זאת, מסתבר שכאשר עובדים מועסקים מרחוק, תחושת ההוגנות שלהם עשויה להיפגע. "זה ממצא שנוגד את האינטואיציה הראשונית שלנו", אומר פייטרה.
לדבריו, "אם לא מנהלים את התקשורת בצורה נכונה, בייחוד בחברות לוגיסטיות או יצרניות, נוצר מצב שבו עובדים שמחויבים בהגדרת התפקיד שלהם להיות נוכחים פיזית בעבודה כמו עובדי מחסן ועובדי ייצור, ירגישו מקופחים לעומת עובדי המטה".
"יתרה מזאת", הוא ממשיך, "עובד שלא רואה את הדינמיקה היומיומית של הצוות שלו, עלול לפתח מחשבות שליליות על מה שנעשה מאחורי הקלעים ולחשוב שעובדים אחרים מקבלים יותר תשומת לב או הזדמנויות, וזה משפיע על ביצועיו".
לפגישה קבועה של אחד על אחד עם מנהל יכולה להיות השפעה דרמטית תחושת השוויוניות של עובד או אפילו של כל הצוות. כאשר כל עובד מקבל זמן אישי עם המנהל שלו, סביר יותר שהעובדים ירגישו ששומעים אותו והם יחפשו הזדמנויות לקידום, ויותר סביר שהם ירגישו שמתייחסים אליהם כחברים שווים בצוות.
לכן, במודל עבודה היברידי חשוב מאוד לייצר שגרה של שיחות אישיות בין המנהלים לבין העובדים.
"בין אם בחרתם במודל עבודה היברידי, מהמשרד מהבית", מסכם פייטרה, "חשוב שתשימו לב לאפיון מדויק של צרכי הארגון, להבנה עמוקה של צרכי העובדים שלכם, לתקשורת פתוחה ושקופה לגבי הרציונאל העומד מאחורי כל החלטה, לאימוץ גישה גמישה ולמציאת פתרונות יצירתיים שיאפשרו לפגוש את צרכי העובדים, ולייזום של אירועים ומפגשים חברתיים לחיבור בין העובדים והגברת הקולקטיביות".
Great Place To Work הוא גוף בינלאומי, הקיים זה 30 שנה ופועל ב-170 מדינות, שמעניק תו איכות גלובלי, המבוסס על מתודולוגיה שכוללת 60 פרמטרים, למקומות עבודה מצטיינים. דירוג הדגל של החברה, Best Workplaces, מתפרסם מדי שנה במגזינים Fortune ו-People. החברות שמרכיבות את הרשימות של Great Place to Work הוכחו לאורך שני העשורים האחרונים כחברות שערך המניה שלהן זינק פי 4 לעומת מדד Russel 1000 הכולל את החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב ולעומת מדדים מקבילים במקומות אחרים בעולם.