האם ביטוחי הרכב צפויים להתייקר? התשובה היא כן
האם ביטוחי הרכב צפויים להתייקר? התשובה היא כן
שנת 2022 נפתחה בגל התייקרויות שפקד את ענפי המזון, הדיור, וכעת גם חברות וסוכנויות הביטוח מעלות את תעריפי הפוליסות בשיעור של 5%. מדוע הן עושות זאת?
בשנים האחרונות ניתן היה לראות כיצד שוק ביטוחי הרכב חווה צמיחה והתפתחות. כתוצאה מכך, חברות וסוכנויות הביטוח החלו להתחרות על ליבם וכיסם של הצרכנים במטרה להציע את הביטוח האיכותי ביותר, במחיר המשתלם ביותר. חברות ותיקות ניסו לתת פייט לחברות הביטוח החדשות בשוק, וכן לאתרי השוואות ביטוח רכב שהעניקו לגולשים פלטפורמה לבדיקת מחירי ביטוח רכב בהתאמה אישית, בזמן אמת. בתחילת פברואר משרד האוצר קבע כי מחירי ביטוח הרכב עומדים לעלות בכ-5%, מהם השיקולים העומדים בבסיס החלטה זו?
ירידה לצורך עלייה
מחירי ביטוח הרכב היו במגמת ירידה במספר השנים האחרונות, הודות לשני משתנים: התחרות הגדולה בענף שהיא תוצר ישיר של ריבוי חברות הביטוח בשוק, לצד הרחבת מעגל האפשרויות לרכישת ביטוח רכב להמונים. וכן משבר הקורונה שפקד את מדינתנו בתחילת שנת 2020 ושינה את החיים כפי שאנו מכירים אותם כיום.
שנה זו תהיה זכורה לכולנו ככזו שאופיינה בסגרים, הגבלות תנועה, ובידודים, אך גם כאחת שהציגה מגמה חיובית בכל הנוגע לתאונות דרכים ותביעות ביטוח - ירידה משמעותית בקטל בכבישים ובמספר תביעות ביטוח לרכב שתועדו בחברות והסוכנויות השונת, מהסיבה הפשוטה שאנשים כמעט לא הזיזו את הרכב הפרטי מהחניון הביתי, לנוכח המצב המורכב, וכך למעשה חסכו המון בפרמיית ביטוח הרכב שלהם.
הוזלת מחירי הפוליסות ותקופת הקורונה נתנו את אותותיהן על חברות הביטוח והובילו להפסדים בענף. כתגובה לכך, מחירי ביטוח הרכב בחברות והסוכנויות השונת החלו לטפס לאיטם במהלך שנת 2021. בעקבות החלטת משרד האוצר מתחילת פברואר, הם צפויים להמשיך להתייקר גם בשנה הקרובה. המשמעות היא, שנהגים המעוניינים לבטח את מכוניתם, בפוליסה שמוצאים באתר חברת הביטוח שלהם או באתר בסטי להשוואת ביטוחי רכב, יאלצו להתכונן לעובדה שלפרמיה השנתית שלהם יתווספו עוד כמה מאות שקלים.
מהן הסיבות להתייקרות מחירי ביטוח הרכב?
עלייה חדה במספר גניבות הרכבים
בשנת 2020 נרשם מספר גניבות הרכב הקטן ביותר מזה שני עשורים, ועמד על 8,624 רכבים בלבד. אך עם החזרה לשגרה ב-2021, המכוניות עלו על כבישי הארץ בהמוניהן ואליהן הצטרפו גנבי הרכבים, שחזרו לפעילות מלאה, פיצו על הזמן האבוד וחתמו את השנה עם כ-12,000 רכבים גנובים, נתון זה מעיד על עלייה של 40%. הסגמנטים הפופולאריים ביותר בקרב גנבי הרכבים היו המכוניות הפרטיות, המסחריות והג'יפים והג'יפונים. במצב שבו רכבו של מבוטח נגנב, חברות הביטוח הן אלו שנדרשות לשאת בתוצאות, ולספק את הפתרונות כדי לפצות על עוגמת הנפש.
התייקרות מחירי חלקי החילוף לרכב
התייקרות תעריפי ביטוח הרכב מושפעת במידה רבה ממחירי חלקי החילוף, שגם ראו זינוק בשנה האחרונה כתוצאה משינוי מחירי ההובלה והשינוע של סחורות מעבר לים. אותם חלקי חילוף, בסופו של עניין, מגיעים למוסכי ההסדר של חברות הביטוח. מוסכים אלו מספקים שירותי תיקוני רכב בפריסה ארצית לציבור לקוחות החברה, בתמורה להשתתפות עצמית נמוכה והתחייבות שחברת הביטוח היא זו שמנצחת על תהליך התיקון. זהו תהליך שמצריך ממנה להשקיע משאבים מטעמה.
הסדר חדש בין חברות הביטוח לקופות החולים
אחד הסימנים שאיששו את החששות לפיהן ביטוחי הרכב עלולים להתייקר, הגיע באוקטובר האחרון; ועידת הרווחה והעבודה של הכנסת התכנסה ואישרה מנגנון התחשבנות חדש בין חברות הביטוח לקופות החולים, בנושא פיצוי למבוטחים שנפגעו בתאונות דרכים. במסגרתו נקבע כי החל משנת 2023, חברות הביטוח הפרטיות ישלמו פיצויים כספיים גבוהים יותר ללקוחות שהיו מעורבים בתאונת דרכים. שכן עד לאותו רגע, חברות הביטוח שילמו נתח קטן יותר מסך כספי הפיצויים, רוב הנטל הכלכלי נפל על כתפיהן של קופות החולים.
איך נלחמים בעליית המחירים?
נראה כי התייקרות מחירי ביטוח הרכב היא צעד בלתי נמנע, אך אין זה אומר שבעלי רכבים לא יכולים למצוא פוליסה שתענה על מכלול צרכיהם. הדרך הפשוטה לעשות זאת היא בביצוע סקר שוק, שאילת שאלות הנוגעות לתחום, כגון: מי השחקניות המרכזיות בזירת ביטוחי הרכב כיום, אילו משתנים משפיעים על מחיר ביטוח הרכב, באילו דרכים ניתן להוזיל אותו, אילו מונחי ביטוח רכב חוזרים בכל חוזה ביטוחי. וכך להצליח בקלות רבה יותר לנווט בין חברות הביטוח והפוליסות השונות בדרך למצוא את האחת שתספק לכם תשתית מיטבית, במחיר הוגן.