סגור
סופרברנדס האדר דף כתבה

ארנק דיגיטלי מחוץ לקופסא

עם יותר מ-3 מיליון הורדות ויותר ממיליון משתמשים ייחודיים בחודש, PayBox ביססה את מעמדה בשנים האחרונות כאפליקציה מועדפת לאיסוף כסף קבוצתי. ממיזם שהתחיל כפרויקט גמר של סטודנטים, PayBox הפכה לחברה עצמאית, בבעלות משותפת של בנק דיסקונט וקבוצת שופרסל, עם חזון לשנות את האופן בו צרכנים מנהלים את הכסף היומיומי שלהם, לבד או עם חברים

אפליקציית PayBox התחילה בקטן: היא נולדה ב-2014, טרום חדירתן לשוק של אפליקציות התשלומים, כפרויקט גמר של יזמים צעירים במסגרת לימודיהם במכללה למינהל. המשימה בפרויקט הייתה לבנות פתרון דיגיטלי לאיסוף כסף קבוצתי, כזה שיחליף את שקיות המזומן, וייתן מענה לניהול קל ופשוט.
מאז אותם ימים, PayBox צמחה באופן אורגני, כמעט ללא פרסום, כשיותר ויותר משתמשים, מכל הארץ, מאמצים אותה ככלי לאיסוף כסף. עם הזמן התווספו יכולות ושימושים נוספים - העברת כסף בין אנשים, הטענת רב-קו, תרומה לעמותות, תשלום ב-Tap בחנויות ובאונליין, קבלת ומימוש תווי שי ועוד. סוד הקסם של PayBox הוא החיבור למשתמשים וההבנה העמוקה את הצרכים שלהם. PayBox מדורגת בציון הגבוה ביותר בחנויות האפליקציות בקטגוריית הפיננסים (ציון של 4.8/5.0 עם מעל 120 אלף מדרגים).
PayBox, כיום חברה עצמאית בבעלות משותפת של קבוצת דיסקונט, שרכשה את הפעילות ב-2018 וקבוצת שופרסל, שנכנסה כשותפה ב-2021.
4 צפייה בגלריה
ארנק דיגיטלי מחוץ לקופסא
ארנק דיגיטלי מחוץ לקופסא
ארנק דיגיטלי מחוץ לקופסא
(באדיבות פייבוקס)
הסביבה התחרותית
PayBox היא השחקן המוביל כיום בשוק ה״איסוף כסף קבוצתי״ (על פי מחקר שוק: יישומוני העברות P2P - רשות התחרות, יולי 2021) והשחקן השני בגודלו בתחום ״העברות בין אנשים״ ונהנית מבידול מוצרי מובהק מכיוון שהיא ארנק דיגיטלי אמיתי שמחזיק כסף ולא רק "צינור" להעברת כספים בין אנשים. יכולת ניהול והפרדת הכסף לקבוצות בעלות מטרות שונות ב-PayBox מהווה אלמנט מבדל, שיוצר יתרון משמעותי, בייחוד בתחום איסוף וניהול כסף קבוצתי – יכולת להחזיק כסף לזמן בלתי מוגבל ביתרת הקבוצה, שקיפות לכל חברי הקבוצה - מי שילם ומי לא, על מה יצא הכסף ועוד. לא בכדי קמות ב-PayBox אלפי קבוצות מדי יום.
האתגרים השיווקיים
המשימה התמידית היא לפשט ולמקד מסרים למוצר טכנולוגי רב שירותים, כך שהתועלת לצרכן תהיה ברורה וקלה – וכל זה בתקציב קטן יחסית. האתגר המרכזי בפניו ניצבת PayBox הוא להרחיב את גבולות המותג מפתרון ייעודי להעברה ולאיסוף כסף, למוצר בעל מגוון שימושים רחב יותר. זאת לצד שימור הבידול התחרותי והגברת המודעות בקרב משתמשים להיותה של PayBox ארנק דיגיטלי אמיתי, שניתן להחזיק בו כסף, במגוון "כיסים" ולמטרות שונות, לבד או עם חברים, בתקציב נפרד המנוהל מחוץ לבנק.
הפתרונות היצירתיים
במטרה להגדיל נתח שוק ולהגביר את מודעות המשתמשים למגוון היכולות, PayBox נקטה במספר צעדים:
חבירה לשופרסל כמכפיל כוח. באוגוסט 2021 העבירה שופרסל את פעילות תווי הזהב הדיגיטליים ל-PayBox. המשמעות של צעד זה היא כי עשרות אלפי לקוחות שמקבלים תווי זהב בחגים קיבלו אותם ישירות לארנק ה-PayBox. מה שהביא לעשרות אלפי הורדות אורגניות חדשות ולהגדלת השימוש באפליקציה. בנוסף ניתן לצרף תו זהב פיזי כך שהתו תמיד נמצא בטלפון, ואפשר לראות בכל רגע כמה כסף נשאר בכל תו ואיפה אפשר לשלם עם התווים. באוקטובר 2021 קבוצת שופרסל השיקה את מועדון הלקוחות החדש שלה SUPREME - כשלראשונה בישראל מועדון לקוחות התחבר ישירות לארנק דיגיטלי. כתוצאה מהחיבור, לקוחות המועדון נהנים מהטבות בלעדיות למשתמשי האפליקציה. PayBox קיבלה רוח גבית ממועדון הלקוחות הגדול בישראל כאשר חברי מועדון שופרסל יכולים לממש את הטבות המועדון עם PayBox בקבוצת שופרסל וביותר מ-150 רשתות ומסעדות בישראל.
בעלי עסקים ועצמאים כסוכני הפצה. PayBox מאפשרת לבעלי עסקים קטנים ליהנות משלל הטבות במסגרת השימוש באפליקציה. רוב הציבור לא מודע לעמלות הנילוות בקבלת כספים באפליקציות. כאשר נעשית פעולת קבלת כספים באפליקציות המתחרות, הפעולה לרוב מלווה בגביית עמלת ערוץ ישיר על ידי הבנק. ב-PayBox הכסף שהלקוח מקבל נשאר באפליקציה ולא עובר אוטומטית לחשבון העובר ושב, וכך נחסכות עמלות מיותרות. מדובר ביתרון רגשי ומוצרי בפעולה אחת: היתרון הרגשי - משום שהכסף נצבר, ניתן להשתמש בו בהמשך והוא לא "נעלם" בחשבון הבנק. היתרון המוצרי - הבנקים גובים עמלת ערוץ ישיר על קבלת כספים מאפליקציות התשלומים, ב-PayBox אפשר לצבור את הכסף ולבחור מתי להעביר אותו לחשבון הבנק, וכך לשלם עמלה רק פעם אחת. בנוסף לחיסכון בעמלות, ל-PayBox יש יתרון חשוב במיוחד לבעלי עסקים: להבדיל מהמתחרה הראשית, המאפשרת קבלת כספים ללא עמלות סליקה רק עד 50 אלף שקל בשנה, ב-PayBox אפשר להצטרף למסלול מורחב ללא עלות. היתרונות הללו, והאופן בו הם תוקשרו אל מול בעלי העסקים הקטנים, סייעו ל-PayBox להגדיל את נתח השוק שלה.
שפה תקשורתית חדשה וקמפיין טלוויזיוני. היתרונות והשירותים של PayBox מאפשרים לה לפנות למספר קהלי יעד. השנה השיקה PayBox שפה תקשורתית חדשה ועלתה בקמפיין טלוויזיוני ראשון שמתבסס על התנהגות ישראלית קלאסית ומוכרת - להתערב ולתת עצה גם אם לא פנו אליכם. או במילים אחרות, "סליחה שאני מתערב, אבל...". הקמפיין הורכב מ-4 סרטונים ושם דגש בכל פעם על חוזקה ייחודית אחרת של PayBox. הקמפיין הצליח להעביר מסר מורכב, תוך שילוב הומור, אנושיות וכבוד לשפה ולחוצפה הישראלית.
בנוסף, PayBox יצרה שיתוף פעולה עם תוכנית הריאליטי "נינג'ה ישראל", בה היא החליפה את הצ'ק המיושן והפכה לאמצעי התשלום עבור הפרסים הכספיים למתחרים. במסגרת שיתוף הפעולה עלו סרטונים בהם כוכבי התוכנית משתמשים באפליקציה במגוון סיטואציות - איסוף כסף קבוצתי, תשלום בחנות, טעינת רב-קו ועוד.
עשיית טוב. כפלטפורמת תשלומים חברתית, PayBox רואה בתרומה לקהילה, ולעמותות בפרט, מרכיב חשוב ומרכזי בעשייתה היומיומית. ב-PayBox זיהו שבעוד תחום התשלומים בישראל מתקדם ומתפתח, תהליך התרומה לעמותות נותר מסובך. כמענה, PayBox הקימה מתחם ייעודי באפליקציה, בו היא מאפשרת לתרום בקלות למגוון עמותות. מתחם העמותות מהווה נדבך משלים למאות קבוצות המוקמות ב-PayBox בכל חודש במטרה לאסוף כסף למטרות חברתיות.
בנוסף, וכחלק בלתי נפרד ממחויבותה החברתית, בפייבוקס מאמינים שלמותגים יש אחריות. בשיתוף פעולה עם עמותת נעמת, לרגל יום האישה 2022 ולמשך 3 ימים, עלה באפליקציה מסר בועט שהציף את פערי השכר בין המגדרים בדרך פשוטה אך ישירה בעת ביצוע העברת כסף, המהלך זכה לחשיפה אורגנית עצומה ואף זכה להד בינלאומי. המהלך זכה במקום הראשון בקטגוריית PayTech for Good בתחרות PayTech Awards 2022 שנערכה בלונדון ונכנס ל-SHORTLIST בפסטיבל קאן.
האנשים מאחורי המותג
4 צפייה בגלריה
אריק פרישמן, מנכ"ל
אריק פרישמן, מנכ"ל
אריק פרישמן, מנכ"ל
(יח"צ)
אריק מכהן כמנכ"ל PayBox מאז הפיכתה לחברה עצמאית בחודש יולי 2021.
קודם לתפקידו ב-PayBox כיהן אריק כסמנכ"ל וראש חטיבת דיגיטל, דאטה וחדשנות בבנק דיסקונט, תפקיד במסגרתו הוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית של הבנק, את השימושים המתקדמים בדאטה ואת מערכת היחסים של הבנק עם קהילת הפינטק בישראל.
אריק בוגר תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה (בהצטיינות) מהאוניברסיטה העברית ותואר שני במנהל עסקים (בהצטיינות) מאוניברסיטת תל אביב.
אבל יותר מכל אריק הוא איש מוצר אובססיבי, שנחוש לפשט ולפתור בעיות וצרכים יומיומיים באמצעות יישומים טכנולוגיים-דיגיטליים יוצאי דופן.
4 צפייה בגלריה
שרית בק ברקאי  סמנכ"לית מוצר ושיווק
שרית בק ברקאי  סמנכ"לית מוצר ושיווק
שרית בק ברקאי, סמנכ"לית מוצר ושיווק
(יח"צ)
שרית ניהלה את יחידת PayBox בבנק דיסקונט משנת 2018 ומונתה לסמנכ"לית מוצר, שיווק ופיתוח עסקי עם הקמת PayBox כחברה עצמאית ב-2021.
שרית אחראית להפיכתה של PayBox למותג מוביל, עם יותר משלושה מיליון לקוחות תוך התמקדות במנועי צמיחה ויראליים. בין היתר הובילה את הרחבת הפעילות באפליקציה מהעברות כספים ואיסוף כסף קבוצתי בלבד לארנק דיגיטלי בו ניתן לשלם בחנויות ובעסקים קטנים, לשמור תווי שי, לתרום לעמותות ולשלם בתחבורה ציבורית.
שרית בעלת ניסיון עשיר בתחומי אסטרטגיה, שיווק וניהול מוצר וכיהנה בעבר בתפקידים בכירים בסלקום, Citrix ובנק הפועלים. היא בוגרת תואר ראשון בתקשורת וניהול ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות בשיווק.
4 צפייה בגלריה
שיר-לי מונבלט, מנהלת השיווק
שיר-לי מונבלט, מנהלת השיווק
שיר-לי מונבלט, מנהלת השיווק
(יח"צ)
שיר-לי מובילה את המערך השיווקי של PayBox משנת 2019. מובילה את האסטרטגיה השיווקית ומכלול פעילות הדיגיטל, הפרסום יחסי הציבור והתקשורת השיווקית. בנוסף מובילה את השותפויות של PayBox עם חברות ועמותות להעמקת השימוש באפליקציה.
בשנה האחרונה השיקה שפה תקשורתית חדשה, שחיזקה משמעותית את מובילות המותג בענף והביאה להגדלת נתח שוק משמעותית השמה את PayBox על כל טלפון שני בישראל.
שיר-לי בעלת ניסיון רב שנים בתפקידי שיווק מגוונים ביניהם בבנק דיסקונט, שטראוס וחברות הייטק. היא בוגרת תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק.
דברים שאולי לא ידעת על PayBox
1. ל-PayBox יותר מ-3 מיליון משתמשים והיא מותקנת על כל נייד שני בישראל.
2. PayBox מדורגת 4.8 בחנויות האפליקציות עם יותר מ-120 אלף מדרגים.
3. PayBox היא הארנק הדיגיטלי היחיד בישראל שמאפשר להחזיק ביתרת כסף בנפרד מחשבון הבנק.
4. יותר ממיליון וחצי קבוצות נפתחו ב-PayBox מאז שהוקמה.