אלקטרה מובילה את המהפכה הסביבתית
אלקטרה מובילה את המהפכה הסביבתית
ענף מיזוג האוויר הוא מהמשפיעים ביותר על הסביבה, אבל באופן פרדוקסלי, שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית צפויים להביא לשימוש הולך וגובר במזגנים. בשנת 2022 אלקטרה לקחה על עצמה לשמש דוגמה, להוביל וליישם הלכה למעשה אסטרטגיה עסקית אמיתית ארוכת טווח, שיש לה השפעה על כל אחת ואחד מהישראלים. המהפכה הסביבתית של אלקטרה באה לידי ביטוי בין היתר גם בגיבוש מדיניות ייצור וייבוא ירוקה, עם מחויבות למוצרים יעילים אנרגטית וחסכוניים בחשמל
אלקטרה נוסדה בשנת 1945 כחברה משפחתית בבית מלאכה קטן לתיקון מוצרי חשמל ביתיים. בשנת 1961 הקימה החברה את מפעל המזגנים הראשון בישראל, והחלה בפיתוח ובייצור עצמאי של מערכות מיזוג אוויר. במהלך השנים אלקטרה פיתחה את מזגן החלון הראשון בישראל, המזגן המפוצל - עם בקרה אלקטרונית ושלט רחוק, מזגני אינוורטר ומזגנים ניידים.
עם התפתחות החברה, אלקטרה החלה לייבא לישראל מוצרי חשמל ומזגנים של חברת Westinghouse האמריקאית ואת מזגני חברת DAIKIN היפנית. בשנת 1973 עבר מטה החברה לאזור התעשייה החדש בראשון לציון, שם גם הקימה מפעל לייצור וייצוא מזגנים, הנחשב לאחד המתקדמים במזרח התיכון. אלקטרה נרכשה בשנת 1991 על ידי אלקו החזקות שבבעלות משפחת זלקינד, והחלה להתפתח בחו"ל באמצעות רכישת חברות ושיווק מוצרים באירופה, בדרום אמריקה, באוסטרליה ובמדינות נוספות.
הסביבה התחרותית
ענף מיזוג האוויר בישראל נשלט בידי שני שחקנים ישראליים מובילים לצד שחקנים ומותגים קטנים יותר, רובם המכריע מיובאים מהמזרח הרחוק. כניסת השחקנים החדשים הובילה בשנים האחרונות לשינויים בהרגלי הצריכה, הבאים לידי ביטוי בגידול משמעותי בשני קטבי השוק – פלח הפרימיום, הנשען על חדשנות מוצרית, עוצמה, יעילות אנרגטית ושירות ברמה גבוהה, ופלח המותגים הזולים - המשחק בעיקר בגזרת המחיר.
האתגר השיווקי
שורה של מחקרי שוק עולמיים מלמדים כי הקיימות ואיכות הסביבה עומדים במקום גבוה בסדר העדיפויות של הצרכנים: לפחות מחצית מהם מעידים כי נושא זה הוא חלק ממכלול השיקולים בבחירת מוצרים. האתגר השיווקי המונח לפתחה של אלקטרה הוא מיצובה כחברה שמפתחת ומקדמת פתרונות טכנולוגיים ירוקים יותר, שמובילה אסטרטגיה של כלכלה מעגלית ובאופן כללי פועלת לקידום הנושאים האלו הן ברמת החברה, והן ברמה הציבורית, לצד עיסוק בתחום המשפיע משמעותית על הסביבה.
הפתרונות היצירתיים
הפעילות המתמשכת של אלקטרה בתחום איכות הסביבה, לצד ההבנה כי צרכנים כיום דורשים יותר פתרונות המתחשבים בסביבה, באו לידי ביטוי ביתר שאת בפעילות החברה בשנה החולפת.
מובילה אסטרטגיה ירוקה. בשנה החולפת המשיכה אלקטרה להוביל אסטרטגיה המקדמת ערכים סביבתיים. במסגרת זו פועלת החברה להוביל שינוי מהותי בשוק בדרכי הצריכה, השימוש והמיחזור בישראל. במהלך השנה עלה קמפיין בפריסה ארצית אותו מובילה שלישיית "מה קשור", המביא לידי ביטוי את מחויבות החברה להובלת ערכים אלו. בנוסף, פועלת החברה לקידום התייעלות אנרגטית ומעבר לתהליכי ייצור פחות מזהמים ומחויבות לתהליכים של כלכלה מעגלית בכל שלבי הייצור. אלקטרה היא מהחברות הראשונות במשק הישראלי, שמחליפות את צי הרכב שלה לרכבים היברידיים ידידותיים לסביבה.
אלקטרה היא החברה הראשונה בתחום מוצרי הצריכה שפרסמה דו"ח אחריות תאגידית שחלק מרכזי ממנו הוא נושא הקיימות.
תו ירוק. אלקטרה היא חברת מיזוג האוויר היחידה בישראל המחזיקה בתו הירוק, המוענק מטעם מכון התקנים למוצר או שירות שמפחיתים את השימוש בחומרים מסוכנים, משפרים את היעילות האנרגטית ומונעים פגיעה בסביבה. בנוסף, היא חברת מיזוג האוויר היחידה שקיבלה את המלצת המשרד לטיהור והשבחת אוויר.
חדשנות מוצרית. כחלק מהאג'נדה הסביבתית, החברה ממשיכה לפתח מוצרים ירוקים וחסכוניים יותר. השנה השיקה אלקטרה את סדרת המזגנים Magic Inverter, החסכונית והמתקדמת. הסדרה פותחה עם ההבנה שתנאי מזג אוויר קיצוניים אינם נדירים כבעבר ועברה בהצלחה מבחני עמידה בתנאי קיצון. המזגנים כוללים גם רכיב המשביח את האוויר ומפחית עד 95% מכמות החיידקים. הסדרה החדשה בעלת דירוג אנרגטי A (החסכוני ביותר). אלקטרה מוסיפה לפתח מוצרים מבוססי INVERTER כחלק מאסטרטגיה עסקית סביבתית.
הקמת מפעל מחזור. כחברה בעלת אחריות סביבתית, אלקטרה השיקה מפעל ראשון מסוגו למחזור מזגנים ומקררים בישראל. מפעל המחזור של אלקטרה, בשיתוף עם אולטרייד ותאגיד המחזור, הממוקם בשדרות, יגשים את חזון הכלכלה המעגלית וימצה עד תום כל אחד מהחומרים ומהרכיבים שנמצאים בתוך מזגנים ומקררים. המשמעות היא, שכל חלק במוצר יהפוך לחלק במוצר חדש. המפעל יוביל להפחתה של עד מיליון טון גזי חממה מדי שנה, והיעד של החברה הוא להגיע תוך עשור ל-50% מחזור של הפסולת האלקטרונית בישראל.
אלקטרה סולאר. כחלק מחזון לאחריות חברתית וסביבתית ומעבר לאנרגיה נקייה ובת-קיימא, אלקטרה מתרחבת לתחום האנרגיות המתחדשות עם אלקטרה סולאר, המסייעות לצמצום פליטות גזי חממה וזיהום האוויר. אלקטרה סולאר משמשת כ-One Stop Shop של תחום האנרגיה הסולארית בישראל. החברה מספקת את כל הציוד הסולארי (פאנלים, ממירים ומערכות הגנה) ומתפעלת מערך לוגיסטיקה ושירות.
Hub מתקדם בנושא אקלים ואנרגיה. אלקטרה מקימה בימים אלו פארק טכנולוגי באשקלון שישמש גם כ-Hub מתקדם בנושא אקלים ואנרגיה. בפארק יוקם גם מפעל מערכות מיזוג ואקלים של אלקטרה בשיתוף עם הקונצרן הבינלאומי Bosch וחממה טכנולוגית שתשמש חברות סטארט-אפ ישראליות העוסקות בפיתוח מערכות, רכיבים ושירותים בעלי נגיעה לתחום האקלים והאנרגיה.
ELECTRA ACADEMY. החברה המשיכה לפתח השנה את המכללה הייעודית ללימוד מקצועות מיזוג האוויר המיועדת למתקינים, הכוללת הכשרה במגוון תכנים מקצועיים ומעניקה זכאות לתעודה ממשלתית על פי התקנים של משרד העבודה והמסחר.
האנשים מאחורי המותג
ארדר מכהן כמנכ"ל אלקטרה מערכות אקלים ואנרגיה משנת 2019, לאחר שעמד בראש הנציגויות הישראליות של החברות המובילות בעולם פוג'יטסו ודייקין - מותג שהוא אחראי על כניסתו לישראל.
משה, מחלוצי ענף מיזוג האוויר בארץ, יזם את האסטרטגיה העסקית של אלקטרה בתחום הקיימות.
כחלק מהאסטרטגיה, אלקטרה מטמיעה טכנולוגיות מתקדמות וירוקות, תוך חתירה להקטנת טביעת הרגל הפחמנית של החברה והתרחבות לתחומים של אנרגיה מתחדשת.
קרן הצטרפה להנהלת החברה בשנת 2022 לאחר שמילאה שורה של תפקידים בכירים בתחום השיווק והקמעונאות, בהם מנהלת אגף בבנק מזרחי-טפחות. בתפקידה האחרון כיהנה כ-Head Of Marketing במיניליין - סמליין, יבואנית סמסונג בישראל.
במסגרת תפקידה, מובילה קרן את האסטרטגיה העסקית והשיווקית של אלקטרה, אשר במרכזה מהפכת השמירה על הסביבה, מתוך אמונה שהקיימות לא רק משתלבת באסטרטגיה השיווקית של החברה, אלא מרכיב יסודי בזהותה, וכי בכוחם של מותגים להשפיע ולחולל שינויים אמיתיים בתחום האחריות הסביבתית.
דברים שאולי לא ידעת על אלקטרה
1. ב-77 שנות פעילותה מכרה אלקטרה עשרות מיליוני מזגנים.
2. אלקטרה היא יצרנית מערכות מיזוג האוויר הוותיקה ביותר בישראל וזו שייצרה את המזגן
המפוצל הראשון בארץ.
3. מזגני אלקטרה נמצאים ביותר מ-50% מבתי אב בישראל.
4. אלקטרה מחזיקה במפעל ליצור מערכות מיזוג אוויר היחידי בישראל בו נעשה שימוש
בטכנולוגיה רובוטית.