סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

שוק הדיור במגמת האטה והקפאה - מהם הגורמים לפגיעה בהיצע הדירות?

כל הגורמים במשוואה יודעים שהגדלת היצע הדירות הוא המפתח לפתרון משבר הדיור. עם זאת, ירידה בקצב התחלות הבנייה, הקפאת בנייה בסביבות המטרו ודריכה במקום של שוק הפינוי-בינוי, מנחיתות מכה על ענף הנדל"ן. עו"ד ורו"ח ירון טיקוצקי, שותף ומייסד DTKGG עורכי דין, מדבר על הסיבות למגמות הנוכחיות ועל הדרכים לשיפור המצב

עו"ד ורו"ח ירון טיקוצקי, שותף ומייסד DTKGG עורכי דין
(כלכליסט)

שוק הנדל"ן נמצא בנקודה של אי ודאות גדולה בכל הנוגע לעתיד הקרוב (והרחוק). על רקע ירידה של 23% בהיקף של התחלות בנייה ברבעון האחרון, דריכה במקום של היקפי ההיתרים לפינוי בינוי והקפאה של בנייה סביב תחנות המטרו העתידיות בעקבות אי ודאות בכל הנוגע לזכויות הבנייה, עו"ד ורו"ח ירון טיקוצקי, שותף ומייסד DTKGG עורכי דין, מסביר כי כלכלה היא בעיקר פסיכולוגיה, וכאשר התקשורת מציגה מצב בו מחירי הדיור עומדים לרדת, הישראלים 'יושבים על הגדר'. היזמים בישראל, לדברי עו"ד ורו"ח טיקוצקי, רואים את המצב ומחליטים בעקבות זאת שלא להתחיל לבנות את מה שהם חייבים להתחיל. בנוסף, מערכת הבנקאית בישראל מתנהגת בזהירות ולכן לא מספקת מימון לפרויקטים כל עוד מצב השוק לא מתבהר.
בכל הנוגע להיקף ההיתרים למיזמי פינוי בינוי אשר לא צמח ב-2022 לעומת שנה קודם לכן, עו"ד ורו"ח טיקוצקי אומר כי התחום של התחדשות העירונית לא עומד במקום, וכי חשוב להבין שלפרויקט התחדשות עירונית יש הרבה שלבים עוד לפני קבלת היתר בנייה, כך שמספר היתרי הבנייה לבדו לא מראה על דריכה במקום של התחום, אלא לכל היותר זהירות של היזמים, בדומה לתחומים אחרים בענף הנדל"ן.
באשר להקפאה של בנייה סביב יישום תכנית המטרו, אומר עו"ד ורו"ח טיקוצקי כי על אף החשיבות של הפרויקט שאינה מוטלת בספק, הטענה כי הרשויות מקפיאות ל-10-15 שנה את היתרי הבנייה בסביבות המטרו, מסיבות כלכליות ואלקטורליות.
מהן הדרכים לשחרור ה'פקק' בתחום התחלות הבנייה והגדלת ההיצע בישראל? ואיך הן קשורות למסלול רישוי ברשויות המקומיות? הצטרפו אלינו לדיון המלא.