לרשויות המקומיות יש הזדמנות לתמרץ פרויקטים של פינוי בינוי ע"י הפחתת שיעור היטל ההשבחה, האם יממשו אותה ?
לרשויות המקומיות יש הזדמנות לתמרץ פרויקטים של פינוי בינוי ע"י הפחתת שיעור היטל ההשבחה, האם יממשו אותה ?
חוק ההסדרים קבע לאחרונה כי עד ה-1 במאי כל רשות מקומית צריכה להגדיר את גובה היטל ההשבחה באזורים שונים בתחום שיפוטה. ארז כהן, משפטן שמאי מקרקעין, ז.כ מחקר וסקרים בע"מ, מדבר על האפשרות להפחתת היטל ההשבחה באזורים מסוימים, וההשפעה של הסבת משרדים למגורים
על פי חוק ההסדרים, עד ה-1 במאי כל רשות מקומית תצטרך להגדיר את גובה היטל ההשבחה באזורים שונים בתחום השיפוט שלה, על פי מדרגות של 0%, 25% או 50% . אחרת, היטל ההשבחה בתחומה יעמוד באופן קבוע על 25% כברירת מחדל (לעומת 50% נכון להיום).
ארז כהן, שמאי מקרקעין, ז.כ מחקר וסקרים בע"מ, אומר מדובר בניסיון להפחית את גובה המס הנדרש על ידי הרשויות המקומיות באישור תכנית. לדבריו, בפרויקטים של פינוי בינוי מדובר על מס כבד שיכול להגיע לעשרות מיליונים, מה שמהווה נטל כבד על היזמים בדרך להוציא לפועל את הפרויקטים.
ההחלטה החדשה תאפשר לרשויות לקבוע היטל השבחה של 0%-25% באזורים בהם יש לרשות רצון לתמרץ פינוי-בינוי ושווי הקרקעות נמוך.
כהן מסביר כי פרויקטים של פינוי-בינוי קמים ונופלים על כדאיות כלכלית, כך שככל שהיטל השבחה יהיה קטן יותר והרווחיות של היזם גדולה יותר, כך תהיה ליזם יכולה גבוהה יותר לביצוע הפרויקט.
בכל הנוגע להסבת שטחי משרדים למגורים, כהן אומר כי באופן תיאורטי, בהסבה של משרדים למגורים, בעקבות עליית הערך צפויה גם חבות בהיטלי השבחה. נכון לעכשיו, חוק ההסדרים לא דן בהפחתה בסוגיה זו.
האם הצעד הנוכחי בחוק ההסדרים יכול להשפיע לטובה על שוק הנדל"ן? מהן הסכנות בדרך למימוש שלו, מבחינת התנגשות אינטרסים בין הרשות לבין היזם? הצטרפו אלינו.